Kokoomuslaiset Kymp-lautakunnan jäsenet: Helsingin ydinkeskustan liikenteen sujuvuus ja keskustan saavutettavuus turvattava
Tiistaina 19.9. kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa tehtiin päätöksiä koskien ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman periaatteita. Kyseessä on hyvin merkittävä ja paljon julkista keskustelua aiheuttanut asiakokonaisuus, jossa linjataan keskustan liikennejärjestelmän kehityssuunnasta.
Kaupunkiympäristölautakunnan kokoomuslaiset valtuutetut esittivät asian palauttamista valmisteluun sekä tekivät useita muita vastaehdotuksia päätöksen sisältöön, joista osa hyväksyttiin ja osa hävisi äänestyksissä.
Yleisesti lautakunnan kokoomusvaltuutetut kannattavat keskustan elävöittämistä sekä jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edellytysten parantamista kantakaupungissa, mutta suhtautuvat kriittisesti lautakunnan päätökseen kokonaisuutena. Kokoomus on huolissaan liikenteen sujuvuuden säilymisestä sekä keskustan saavutettavuudesta kaikilla kulkumuodoilla, autot mukaan lukien. Erityisesti Kaivokadun sulkeminen yksityisautoilta herättää kokoomusvaltuutetuissa kovaa kritiikkiä. Liikennettä on määrä kanavoida Kaivokadulta Esplanadeille, jotka on myös hiljattain muutettu yksikaistaisiksi.
Myös keskusta-alueen yrittäjät ovat tyytymättömiä päätöksen linjauksiin, joilla hankaloitetaan yksityisautoilua ydinkeskustassa. Yrittäjät näkevät, että linjaukset vaikuttavat negatiivisesti liikkeiden asiakasmääriin ja siten myös yrittäjien investointihalukkuuteen. Tällä on keskustaa näivettävä vaikutus. Kokoomuksen valtuutettu Risto Rautavan mukaan “liikennejärjestelmä pitää suunnitella niin, että keskustaan pääse kaikilla kulkumuodoilla. Tässä suunnittelussa on oltava mukana keskustan yritykset, koska ne osaavat kertoa, mitä vaatimuksia toimivalle liikenteelle pitää asettaa. Maanalaisia ratkaisuja pitää hyödyntää nykyistä paremmin.”
Myös keskustan asukkaat on sivuutettu periaatteiden suunnittelussa. Kantakaupungin alueella asuu 180 000 asukasta, joista kymmenet tuhannet keskustan välittömällä vaikutusalueella mm. Kruununhaassa, Katajanokalla, Eirassa, Punavuoressa, Kampissa ja Töölössä. Kokoomuksen valtuutettu Jenni Pajunen pitää “käsittämättömänä, että asukkaita ei mainita suunnitteluperiaatteiden tavoitteissa.” Pajunen kertoo, että “asukkaita ei ole kuultu liikennesuunnitteluperiaatteiden laatimisessa. Heitä on tarkoitus kuulla päätösten tekemisen jälkeen – mikä on nurinkurista.”
Kokoomuksen valtuutettu Otto Meri pitää ”järkevänä, että keskustasta vapautetaan lisää tilaa jalankulkijoille, pyörille ja palveluille. Samalla on huolehdittava keskustan asukkaiden ja muiden autoilijoiden liikkumisedellytyksistä. Tässä suhteessa keskustan huoltotunnelin kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää.”
Kokoomuksen Risto Rautava esitti kokoomuksen Jenni Pajusen tukemana asian palauttamista virkavalmisteluun seuraavin linjauksin:
Kaupunkiympäristölautakunta palauttaa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisperiaatteet uuteen valmisteluun niin, että:
- siinä varmistetaan keskustan saavutettavuus kaikista suunnista kaikilla kulkumuodoilla.
- liikennejärjestelmän toimivuus tulee varmistaa siten, että autoliikenteen läpiajo on mahdollista tarkoituksenmukaisessa laajuudessa myös Kaivokadulla
- huomioidaan Esplanadin katujen kaventamisen kokeilun vaikutuksista saadut tulokset eri vuodenaikoina.
- otetaan huomioon kokemukset ja vaikutukset Hämeentien muuttamisesta joukkoliikennekaduksi
- valmistelussa toteutetaan 16.8.2021 tehtyä kaupunginhallituksen päätöstä Kruunuvuorensiltojen hankesuunnitelman pikaraitiotiestä, jonka mukaan jatkosuunnittelun lähtökohtana on, että Kaivokadulle ei tarvita erillistä pikaraitiotien päätepysäkkiä, vaan linja kytketään tarkoituksenmukaisella tavalla jatkumaan muuhun raitiotieverkkoon
- valmistelu tehdään aikaisempaa paremmassa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa
- arvioidaan ydinkeskustan liikennejärjestelmän muutosten vaikutuksia laajemmin myös ydinkeskustan ulkopuolella
Kokoomuksen palautusehdotus hävisi äänestykseen ja asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 7-6. Palautusta tukivat kokoomus, RKP ja perussuomalaiset. Palautusta vastustivat SDP, vihreät ja vasemmistoliitto.
Lautakunta hyväksyi seuraavat kokoomusvaltuutettujen esittämät lisäykset ja tavoitteet päätökseen yksimielisesti:
Otto Meri: Selvitetään kustannuksia ja teknisiä edellytyksiä siihen, että kaikki huoltotunneliin yhteydessä ovat maanalaiset pysäköintilaitokset ovat saavutettavissa molemmista huoltotunnelin pääsisäänkäynneistä ja muista sisäänajoväylistä siten, että huoltotunneli ja siihen yhteydessä ovat pysäköintilaitokset muodostavat eheän ja helposti eri ilmansuunnista saavutettavan kokonaisuuden.
Jenni Pajunen: Liikennesuunnittelussa varmistetaan keskustan nykyisten ja tulevien asukkaiden sujuvat liikenneyhteydet kaikilla kulkumuodoilla. Vaikutusalueiden asukkaiden toiveita selvitetään ja heitä osallistetaan liikennesuunnitteluun. Lisäksi suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota ikääntyvän väestön tarpeisiin.
Katri Penttinen: Liikennejärjestelyjen suunnittelussa vaikutuksia liikenneverkon kuormittumiseen tarkastellaan laajasti myös ydinkeskustan ulkopuolella ja kattavalla analyysillä selvitetään, missä määrin kevyen liikenteen verkon kehittäminen kompensoi saavutettavuutta autoille sekä arvioitaessa valittavaa liikkumistapaa kiinnitetään huomioon todellisen matka-ajan lisäksi koettuun matka-aikaan ja kokemukseen matkan sujuvuudesta.
Katri Penttinen: Liikennejärjestelyjen suunnittelussa valittavaa liikkumistapaa tarkasteltaessa kiinnitetään huomioon todellisen matka-ajan lisäksi koettuun matka-aikaan ja kokemukseen matkan sujuvuudesta.
Seuraavista kokoomusvaltuuettujen esityksistä äänestettiin lautakunnan käsittelyssä:
Otto Meri: Selvitetään mahdollisuuksia keskustan huoltotunnelin käyttöön esim. hintaohjauksella keskustaan suuntautuvan läpiajoliikenteen ohjaamiseen maan alle ilman kohtuuttoman häiriön aiheuttamista jakelu- ja huoltoliikenteelle.
Vastaehdotus hyväksyttiin äänin 9-4
Katri Penttinen: Lautakunta edellyttää, että selvitetään mahdollisuus ajoneuvoliikenteen säilyttämiseen Kaivokadulla sen peruskorjauksen aikana ottaen huomioon erityisesti jakelu- ja huoltoliikenteen tarpeet.
Vastaehdotus hävisi äänin 7-6