Risto Rautava, Jenni Pajunen ja Otto Meri: Kaivokadun sulkeminen yksityisautoilulta uhkaa keskustan elinvoimaa
Kokoomuslaiset valtuutetut Risto Rautava, Jenni Pajunen ja Otto Meri näkevät, että Kaivokadun sulkeminen yksityisautoilulta vaarantaa keskustan liikennejärjestelmän sujuvuuden ja uhkaa keskustan elinvoimaa. Kokoomus esitti keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman käsittelyssä, että Kaivokatu voitaisiin sulkea yksityisautoilta ainoastaan, jos keskustan läpiajoliikenteen sujuvuus voidaan varmistaa keskustan huoltotunnelia hyödyntämällä. Muussa tapauksessa Kaivokadulla tulisi säilyttää yhdet ajokaistat suuntaansa. Kokoomuksen esitys kaatui vihreiden, SDP:n ja vasemmistoliiton vastustukseen.
“Kaivokadun sulkeminen ja tätä kautta Esplanadien pohjoispuolelta tapahtuvan liikenteen rajoittaminen aiheuttaisi sen, että Esplanadien liikennemäärät kasvaisivat selkeästi. Tällöin henkilöauto- ja jakeluliikenne uhkaisivat ruuhkautua myös Esplanadeilla. Tämä voi johtaa keskusta-alueen liikenteen sumppuuntumiseen entistä pahemmin ja erityisesti pelastusajoneuvojen liikkumisen ja satamien liikenteen sujuvuuden kärsimiseen. Tilannetta helpottaisi merkittävästi se, että osa läpiajoliikenteestä voitaisiin ohjata keskustan huoltotunneliin, jos tunnelissa olisi läpiajomahdollisuus,” Rautava perustelee esitystä.
“Kaikilla kulkumuodoilla hyvin saavutettava keskusta on Helsingin elinvoiman ja toimivan arjen perusedellytys. Tätä ei saa vaarantaa lyhytnäköisillä liikennejärjestelyillä. Olemme tyytyväisiä, että Esplanadit ovat muuttumassa takaisin kaksikaistaisiksi. Tämä parantaa läpiajoliikenteen kapasiteettia ja osoittaa, että aikaisemmat huolemme Esplanadien kokeilun järkevyydestä ovat olleet perusteltuja. Iloksemme suunnitelmaan on myös kirjattu keskustan huoltotunnelin kehittäminen siten, että maanalaisiin pysäköintilaitoksiin voisi ajaa kaikista sisäänkäynneistä ja sisäänajot sijoittuisivat kauemmaksi ydinkeskustasta. Nämä toimet ovat oikeansuuntaisia, mutta vaikutuksiltaan valitettavasti rajallisia. On pettymys, että lautakunnan punavihreä enemmistö ei halua mahdollistaa tunnelin läpiajoa”, Meri kommentoi.
“Myös keskustan alueella toimivat yrittäjät ja kiinteistöomistajat ovat ilmaisseet vastustavansa Kaivokadun sulkemista ilman tunnelin läpiajomahdollisuutta. Heidän mukaansa Kaivokadun sulku tekee hallaa keskustan autosaavutettavuudelle ja sitä kautta yritysten liikevaihdoille. Jos osa liikenteestä saataisiin maan alle, se sujuvoittaisi liikennettä myös Kruununhaan, Katajanokan, Punavuoren ja Eiran alueilla. Miksi vihreät, SDP ja vasemmisto eivät kuuntele keskustan yrittäjiä tai asukkaita?” Pajunen kysyy.
Pajunen on esittänyt huolensa myös suunnitelmaan liittyvien lukuisten katuremonttien vaikutuksesta keskustan yrittäjien, asukkaiden ja vierailijoiden arkeen. Kaivokadulle on tulossa mittava remontti, kun Rautatieaseman vesikaton uusiminen aloitetaan 2027. Esplanadien vesihuoltoverkosto ja katuympäristö peruskorjataan vuosikymmenen vaihteessa 2029-2031. Pajunen sai kokouksessa läpi esityksen, jolla edellytetään selvitettävän mahdollisuutta nopeuttaa Kaivokadun ja Esplanadien katuremonttien kestoa siten, että katutyöt hoidetaan mahdollisimman tehokkaasti minimoiden helsinkiläisille aiheutuvat häiriöt.