Eduskuntavaalit järjestetään 14.4.2019. Helsingin vaalipiiristä valitaan 22 kansanedustajaa. Ehdokkaita voivat asettaa puoluerekisteriin merkityt puolueet sekä valitsijayhdistykset. Helsingin Kokoomus asettaa kevään vaaleihin täyden 22 ehdokkaan listan. Tällä hetkellä nimettynä on 17 ehdokasta, loput ehdokkaat nimetään talven 2019 aikana.

Kuka voi asettua ehdolle?

Eduskuntavaaleissa vaalikelpoinen on jokainen äänioikeutettu henkilö, joka ei ole vajaavaltainen eli holhouksen alainen. Vaalikelpoisuus on eduskuntavaaleissa riippumaton ehdokkaan kotikunnasta, joten ehdokas voi asettautua ehdokkaaksi missä tahansa vaalipiirissä.

Kiinnostaisiko lähteä ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa tai  onko mielessäsi hyvä ehdokas? Ota yhteyttä Helsingin Kokoomuksen toiminnanjohtaja Sini Jokiseen (sini.jokinen(a)kokoomus.fi).

Kuka voi äänestää?

Äänioikeutettu eduskuntavaaleissa on asuinpaikasta riippumatta jokainen Suomen kansalainen, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 18 vuotta.

Äänioikeutetun on mahdollisuus äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla. Vaalipäivänä äänestetään vain siinä äänestyspaikassa, joka on merkitty äänioikeusrekisteriin ja äänestäjälle postitse saapuneeseen ilmoituskorttiin. Äänestyspaikat ovat avoinna klo 9-20.

• ennakkoäänestys kotimaassa: 3. – 9.4.2019
  • ennakkoäänestys ulkomailla: 3. – 6.4.2019