
Helsingistä paras paikka asua ja liikkua kestävästi
Monipuolisella asuntotuotannolla, täydennysrakentamisella sekä valtion ja kuntien välisten MAL-sopimusten tarkennuksilla pääkaupunkiseudun kestävää kasvua voidaan edistää. Rakentamisen korkeammat kustannukset, merkittävät infrainvestoinnit ja esimerkiksi rakentamispaikkojen haastavuus on huomioitava valtion asuntopoliittisessa päätöksenteossa. Näin pidämme huolta kohtuullisemmista asumiskustannuksista Helsingissä.
Ihmisten, ajatusten ja hyödykkeiden pitää kyetä myös liikkumaan nopeasti. Pääkaupunkiseudulle tullaan töihin niin läheltä kuin kauempaakin. Tästä syystä on välttämätöntä, että pääkaupunkiseutu on helposti saavutettavissa. Eduskunnassa pitää sitoutua edistämään nopeita raideyhteyksiä pääkaupunkiseudulta kasvukolmion muihin kaupunkeihin lentorataa unohtamatta. Valtion panoksen pitää olla aktiivinen investointien rahoituksessa ja edistämisessä. Suurissa raideinvestoinneissa tulee huolehtia myös siitä, että Helsingissä raidekapasiteetti riittää uudelle nopealle raideliikenteelle Helsingin keskustaan asti. Pisara+ -rata täytyy toteuttaa edellytysinvestointina uusille raidehankkeille.
Valtio ei ole nostanut prioriteettilistauksessaan riittävän korkealle pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden rahoitusta ottaen huomioon alueen kriittinen merkitys koko Suomen kilpailukyvylle. Tällä hetkellä valtion rahoitustaso investointeihin on aivan liian matala. Valtion täytyy sitoutua rahoittamaan riittävästi yhdessä sovittuja väylä-, kasvu- ja kestävyysinvestointeja.
Pienydinvoimalat ovat pääkaupunkiseudun energian- ja lämmöntuotannolle tulevaisuuden mahdollisuus. Myös Helsingin seudun julkisen liikenteen rooli on olennainen osa koko Suomen ilmasto- ja päästövähennystavoitteita. Valtio ei kuitenkaan ole osallistunut sen rahoittamiseen koronatukia lukuun ottamatta. Valtion pitää sitoutua osaltaan yleispohjoismaiseen rahoitustasoon, jotta joukkoliikenteen käyttöä voidaan edistää.
Nyt on oikea aika:
– Edistää monipuolisen asuntotuotannon, täydennysrakentamisen ja uusien kaavahankkeiden toteutumista uudistamalla lainsäädäntöä mahdollistavammaksi.
– Huomioida Helsingin erityispiirteet Suomen suurimpana kaupunkina valtion asuntopolitiikassa ja rahoitusvälineissä.
– Sitoutua valtiotasolla aktiivisesti edistämään ja rahoittamaan osuus nopeista raideyhteyksistä.
– Toteuttaa Pisara+ -rata.
– Korottaa pääkaupunkiseudun väyläinvestointien rahoitusta.
– Sitoutua valtion tasolla tulevissa MAL-sopimuksissa pääkaupunkiseudun kannalta kriittisiin investointeihin.
– Edistää pienydinvoimalahankkeiden toteuttamista pääkaupunkiseudulla.
– Tunnistaa valtiotasolla joukkoliikenteen merkitys ilmastotoimien saavuttamisessa ja kantaa vastuuta myös joukkoliikenteen rahoituksesta.
– Nostaa suurten kaupunkien joukkoliikennetuki pohjoismaisten pääkaupunkien tasolle.
