Kaleva Atte

Sotatieteiden maisteri, kapteeni evp., yrittäjä ja helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1979

Puhelinnumero: 045 600 2480

Motto: Atte Kaleva - turvallinen valinta

Olen suoraselkäinen turvallisuuden ammattilainen. Tuon eduskuntaan asiantuntemukseni ja kokemukseni myötä johtajuutta, jota tarvitaan uusien uhkien torjunnassa. Edistän järkevää maahanmuuttopolitiikkaa ja riittäviä resursseja poliisille ja puolustusvoimille. Kannatan Suomen Nato-jäsenyyttä osana eurooppalaista puolustusratkaisua.

Hyvinvointivaltiota ei voi olla ilman vastuullista julkista taloutta. Työnteon pitää aina kannattaa, kannustinloukut purkaa ja yrittäjyyteen kannustaa. Samalla meidän on pidettävä hyvää huolta senioreistamme, panostettava koulutukseen ja sivistykseen ja suojeltava luontoa.

Helsingin Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaat

Backlund Lotta

Head of formats and international sales

Syntymävuosi: 1980

Puhelinnumero: 0405313076

Motto: I <3 terve järki

Olen Lotta Backlund, 38-vuotias reipas ihminen. Olen liberaali, urbaani, ratikalla ajava töölöläisporvari. Haluan tehdä politiikkaa modernisti ja tulevaisuusorientoituneesti. Haluan puolustaa pääkaupunkia, uudistaa perhevapaajärjestelmän ja varmistaa, että talouskasvu on vauhdikasta mutta ilmaston kannalta kestävää.

Työskentelen tv-tuotantoyhtiö Warner Bros. Finlandin johtoryhmässä ja vastaan siellä kehityshankkeista, formaateista ja kansainvälisestä myynnistä. Viime vuoden pidin sapattivapaata sisältöbisneksestä ja toimin Helsingin pormestarin poliittisena erityisavustajana. Olen myös ammattiesiintyjä, koululaisen äiti ja aika hauska tyyppi.

Hakola Juha

Ylikomisario, kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1967

Puhelinnumero: 050 5121998

Motto: Turvalliseen huomiseen

Olen 51 –vuotias Helsingin poliisin ylikomisario, kaupunginvaltuutettu, aviomies ja kahden kouluikäisen tytön isä. Perheeseemme kuuluu lisäksi Onni -koira. Koulutukseltani olen hallintotieteiden maisteri.

Työskennellessäni kansanedustajana opin, että kansanedustajan työ vaatii ennen kaikkea neuvottelutaitoa, rohkeutta ja peräänantamattomuutta sekä vankkaa käsitystä oikeasta ja väärästä, kohtuudesta ja kohtuuttomuudesta. Sitä työtä haluan jatkaa myös seuraavalla eduskuntakaudella.

Työ- ja elämänkokemuksessani yhdistyvät turvallisuuden monipuolinen ja laaja-alainen osaaminen sekä aktiivinen vuoropuhelu yhteiskunnan päätöksenteon eri tasoilla sekä järjestötoiminnassa.  Politiikassa olen toiminut lähes kahden vuosikymmenen ajan monissa eri tehtävissä. Osallistun aktiivisesti kansallisen turvallisuuspolitiikan kehittämiseen (sisäinen turvallisuus ja kokonaisturvallisuus) ja tunnen väsymätöntä mielenkiintoa Helsingin ja koko Suomen suuntaamiseksi turvalliseen huomiseen.

Hellman Veera

opiskelija

Syntymävuosi: 1997

Puhelinnumero: 0503858229

Motto: Nyt on aika ottaa #pallohaltuun

Olen 21-vuotias kauppatieteiden ylioppilas Meilahdesta. Lähdin politiikkaan 14-vuotiaana nuorisovaltuuston kautta Kokoomusnuoriin, josta olen löytänyt itselleni paikan vaikuttaa. Minulle tärkeitä teemoja ovat yksilön vapaus ja vastuu, vastuullinen ja kestävä taloudenpito sekä ympäristöasiat. Nyt jos koskaan on aika ottaa pallo haltuun!

Karhuvaara Arja

fysioterapiayrittäjä

Syntymävuosi: 1954

Motto: Senioria ei jätetä - ei nykyisiä - eikä tulevia

Olen erikoisfysioterapeutti (neurologiset ja tule- sairaudet), työfysioterapeutti ja fysioterapiayrittäjä sekä  kaupunki- ja Uudenmaan maakuntapoliitikko. Intohimoni on kuntoutuksen ja terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja seniorihoivan sekä liikunnan ja kulttuuritoimen kehittäminen tukemaan jokaisen suomalaisen hyvinvointia vauvasta vaariuteen.

Haluan pienet yritykset ja järjestöt mukaan lähipalvelujen tuottamiseen, osaamista vaativan erikoissairaanhoidon ja kuntoutuksen järjestämisen osaaviin ja koulutukseen kykeneviin käsiin sekä talousajattelua mukaan ennaltaehkäiseviin ja terveyttä edistäviin palveluihin.

Mielestäni myös lasten ja kouluikäisten työskentelyterveydestä yhä kasvavassa digioppimisympäristössä on huolehdittava erityisellä oppimistervesohjelmalla, jotta heidän kehittyvä kehonsa ja työkykynsä mahdollistavat myös terveen aikuisuuden ja työkyvyn.

Suomea haluan rakentaa myös niin, että voimme tuotteistaa harvaan asutun maan, sen luonnon, pimeyden ja hiljaisuuden.

Perheitä ja kasvavia tulee tukea elämän herkkyys- ja siirtymäkausina, jotta lapset saavat kasvaa turvassa, keskittyä opiskeluun ja ammatin hankkimiseen, jotta he kykenevät ottamaan aikanaan vastuun työelämästä ja sen ulkopuolella olevien henkilöiden hoivasta.

Vapaa- aikani käytän perheen, viiden lapsenlapsen ja vapaaehtoistyön merkeissä, liikkuen sekä historiaa ja teattereita harrastaen.

Koulumies Terhi

kaupunginvaltuutettu, VTM

Syntymävuosi: 1971

Puhelinnumero: 0503500055

Motto: Perheenäiti tietää, miksi peruspalveluja tarvitaan

Olen Helsingin ensimmäinen varakansanedustaja, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri sosliaalipolitiikasta ja kansantaloustieteestä. Perheenäitinä tiedän, miksi peruspalveluita tarvitaan. Jotta voimme säilyttää hyvinvointivaltion tulevillekin sukupolville, meidän on pidettävä huolta terveestä taloudesta ja kilpailukykyisistä yrityksistä.

Merilehto Antti

yrittäjä, KTM

Syntymävuosi: 1978

Motto: Ilman työtä ei ole yhteiskuntaa.

Olen Antti Merilehto, 40-vuotias yrittäjä Lauttasaaresta. Olen tietokirjailija, koulutukseltani KTM ja teen töitä tekoälyn soveltamisen kanssa.

Kirjoitin viime vuonna kirjan Tekoäly – matkaopas johtajalle. Siitä tuli vuoden myydyin businesskirja ja pääsin puhumaan yli 120 kertaa eri yleisöille. Havahduin, että uuden teknologian hyödyntämisen roolia ei täysin ymmärretä ja haluan eduskuntaan muuttamaan tätä.

Ihminen on aina keskellä. Valtio on ihmistä varten, ei toisin päin. Teknologian avulla asioita voidaan tehdä paremmin: nopeammin, tarkemmin, tehokkaammin. Työ on näistä olennaisin.

Työ muuttuu, työnkuvat muuttuvat ja Suomen on oltava muutoksen eturintamassa. Työllisyysaste on nostettava aluksi 75% ja sitten ylemmäs. Työn pitää kannattaa aina.

Ilman työtä ei ole yhteiskuntaa. Vain toimiva yhteiskunta voi pitää huolta ilmastosta.

Olin aiemmin Googlella töissä ja näin miten muutokseen voidaan suhtautua ja teknologiaa hyödyntää järkevästi.

Maailma muuttuu, pitäisikö politiikankin muuttua?

Muurinen Seija

terveystieteiden tohtori, kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1953

Puhelinnumero: 0503316754

Motto: Seija tuntee ihmisen arjen, ja häneen voi luottaa.

Tarjoan monipuolista terveys- ja sosiaalialan koulutustani sekä työ- ja poliittista kokemustani käyttöön tulevalla eduskuntakaudella mm. mahdollisissa suurissa kokonaisuudistuksissa, sote-uudistuksen toimeenpanossa ja sosiaaliturvan uudistuksessa. Näkisin osaamisestani olevan hyötyä koska olen työssäni ollut valmistelemassa lainsäädäntöä, erilaisia kansallisia uudistuksia, laatusuosituksia jne.

Olen kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu Helsingissä ja Kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja. Toimin myös Uudenmaan liiton maakuntavaltuuston varapuheenjohtajana, sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä HUS-valtuuston jäsenenä ja aikuiskoulutusta tuottavan Ami-säätiön hallituksen jäsenenä. Lisäksi olen kirkkovaltuuston jäsen.

Koulutukseltani olen terveystieteiden tohtori ja gerontologian eli vanhenemisen tutkimuksen dosentti Helsingin yliopistossa. Taustalla on myös sairaanhoitaja-diakonissan koulutus.

Työurallani olen toiminut ikääntyneiden palvelujen kehittäjänä, tutkijana ja johtajana Helsingin kaupungilla sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Olen myös johtanut kansallisia projekteja sosiaali- ja terveysministeriön hankkeissa. Kokemusta on myös perheyritystoiminnasta.

Tulevalla eduskuntakaudella erityisesti ikääntyvä väestö tarvitsee edustajan arvokkaan ja turvallisen ikääntymisen sekä laadukkaiden ja riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen varmistamiseksi kun väestörakennemuutos haastaa yhteiskuntaamme. Muutoksissa on tärkeää huolehtia myös vastuullisesta verorahojen hoidosta. Kiinnostukseni kohteita ovat lisäksi mm. liikenne- ja turvallisuuskysymykset. Tervetuloa mukaan vaalityöhön kanssani!

Niiranen Matti

toiminnanjohtaja, VTM

Syntymävuosi: 1962

Puhelinnumero: 045 612 1111

Motto: Kannustavan ja inhimillisen Suomen puolesta

Olen koulutukseltani valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta. Työskentelen nykyisin valtakunnallisen seniorijärjestön toiminnanjohtajana. Aiemmin olen toiminut mm. 22 vuotta viestintäalan yrittäjänä ja politiikan toimittajana. Helsingin kaupunkipolitiikassa olen vaikuttanut vuodesta 2009 alkaen. Vuodesta 2013 alkaen olen toiminut kaupunginvaltuustossa.

Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen ja kehittäminen on minulle tärkeä teema. Senioreiden hyvästä hoidosta ei saa tinkiä ja palvelut on tuotettava aina laatu ensisijaisena kriteerinä. Eläkkeiden taso on turvattava, eikä eläkkeiden verotus saa olla kireämpää kuin muiden tulojen.

Liika sääntely ei saa olla toimeliaisuuden tai työllistämisen este. Työn tekemisen on oltava aina se paras vaihtoehto. Sosiaaliturvajärjestelmää on uusittava ensi vaalikaudella kannustavampaan suuntaan.

Kannatan vastuullista markkinatalousjärjestelmää, jossa kannustetaan yrittäjyyteen, mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Luonnonsuojelu, Itämeri ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat minulle tärkeitä asioita.

Helsingin kilpailukyvyn vahvistaminen ja mm. sujuva liikennejärjestelmä ovat myös asialistallani. Helsingin kilpailuvaltit ja ympäristöasiat ovat minulle tuttuja kaupunginvaltuustosta, kaupunkisuunnittelulautakunnasta ja mm. Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymän hallituksesta.

Kulttuuri on minulle rakas harrastus. Kotikaupungissani Helsingissä olen saanut edistää kulttuuria mm. Helsingin teatterisäätiön varapuheenjohtajana ja Suvilahti-Kaapelitalon hallituksessa.

Nygård Mia

yrittäjä, ETM

Syntymävuosi: 1978

Puhelinnumero: 0505861603

Motto: Aidosti oikealla. Teen mitä lupaan.

Olen yrittäjä, teen kasvu- ja markkinointistrategioita erityisesti pk-yrityksille sekä olen mukana muutamassa start-up-yrityksessä ja hallitusjäsenenä. Koulutukseltani ETM ja asun perheeni kanssa Helsingin Lauttasaaressa.

Olen ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu, sekä ensimmäistä kertaa eduskuntavaaliehdokkaana 2019. Lauttasaaren Kokoomuksen puheenjohtaja useamman vuoden sekä ensimmäisen kauden puoluevaltuutettu.

Toimin Helsingin Seudun Ympäristöpalveluiden hallituksen puheenjohtajana. HSY on pk-seudun vesi- ja jätehuoltoa, ilmastoasiaa ja seututietoa. Vantaan Energialla olen hallituksen jäsen.

Aiheet, joista puhun, pohjaavat vahvasti arvoihini:

Meidän kaikkien tulee elää nykyistä kestävämmin. Kestävyys koskee niin ympäristöämme, kansainvälisiä suhteitamme kuin talouttamme ja lainanottoamme tulevien sukupolvien maksettavaksi. Työmarkkinamme tulee olla joustavat sekä yrittäjyyteen kannustavat. Näin pystymme vastaamaan työn murrokseen parhaiten. Uskon ihmisten omaan vapauteen ja vastuuseen.

Helsingissä puhuttaa akuutisti toimiva infra: sujuvaan liikkumiseen tarvitsemme pikaisia toimenpiteitä. Elinvoimaisen Helsingin puolesta myös mukana vetämässä projektia kivijalka.net, joka on kivijalkakauppojen yhteisö.

Vapaa-ajalla harrastan liikuntaa sekä toimin Naisten Pankin vapaaehtoisena. Naisten Pankki mikrolainottaa kehitysmaiden naisten työllistymistä ja yrittäjyyttä, sekä edesauttaa tyttöjen kouluttautumista. Haaveeni on saada kaikki tytöt (lapset) kouluun. Tämä on ratkaisevaa moneen suureen haasteeseen, kuten ilmastonmuutokseen ja köyhyyteen.

Pajula Matias

Varusmiesliiton puheenjohtaja, varavaltuutettu

Syntymävuosi: 1998

Puhelinnumero: 050 575 3347

Motto: Uuden sukupolven edustaja

Uuden sukupolven edustaja. Olen hommissa helsinkiläisille kaupunkipolitiikassa ja töissä ympäristön hyväksi yksityisellä puolella. Uskon siihen, että olemalla itse osa muutosta ja tekemällä lujasti töitä asioita voi saada muuttumaan.

Pajunen Jenni

kaupunginvaltuutettu, kauppatieteiden- ja EU-politiikan maisteri

Syntymävuosi: 1980

Puhelinnumero: 0469566141

Motto: Idealistinen realisti

Olen 38-vuotias koulutusvientiasiantuntija, kaupunginvaltuutettu, kauppatieteen ja EU-politiikan maisteri ja paljasjalkainen helsinkiläinen.

Lähdin maailmalle parikymppisenä idealistina ja palasin Suomeen kolmikymppisenä realistina. Halu muuttaa maailmaa paremmaksi ei ole kadonnut vuosien varrella mihinkään. Tästä syystä lähdin mukaan politiikkaan.

Pidän itseäni liberaalina ja liityin Kokoomukseen, koska arvostan puolueen talousosaamista, yrittäjämyönteisyyttä sekä avointa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Haluan taistella ilmastonmuutosta vastaan ja kestävän kehityksen puolesta.

Olen perehtynyt näihin teemoihin aiemmissa työtehtävissäni Maailmanpankissa, EU:lla ja kansainvälisten yritysten palveluksessa. Seuraavaksi haluaisin ajaa niitä eduskunnassa.

Pelkonen Jaana

Kansanedustaja, VTM

Syntymävuosi: 1977

Olen Helsingissä koko aikuisikäni asunut, opiskellut ja työskennellyt pienen tyttären äiti, toisen kauden kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu, yrittäjä ja mediatyöläinen.

Minut toi politiikkaan vahva oikeudentunto. Ajatusmaailmassani vapaus ja vastuu kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Haluan olla rakentamassa tasa-arvoista ja eheää Suomea sekä kotikaupunkiani Helsinkiä, joka ei kalpene muiden metropolien rinnalla ja joka on hyvä kotikaupunki asukkailleen. Koko Suomella menee hyvin, jos Helsinki menestyy. Meidän on kaikin tavoin edistettävä yrittäjyyttä, sillä juuri yrittäjät lopulta maksavat julkiset palvelumme.

Meidän tulee poistaa tekemistä hidastavia turhia normeja. Tarvitsemme lisää innovatiivista ajattelua ja korkeuksiin kurkottavia start-upeja. Emme voi loputtomasti vipata tulevien sukupolvien lompakoista ja luonnosta. Maamme kehittymisen tulee olla kestävällä pohjalla.

Kansanedustajuus on asiakaspalvelutyötä, jota ei tehdä yksin. Yhdessä voimme rohkeasti, ennakkoluulottomasti ja sinnikkäästi rakentaa maatamme paremmaksi. Uudistuen, oppien ja kehittyen.

#äiti #kansainvälinen #yhdenvertainen #avoin #liberaali #reilu #helsinkiläinen

Penttilä Risto E.J.

toimitusjohtaja, filosofian tohtori

Rahman Daniel

toimitusjohtaja, KTM

Syntymävuosi: 1987

Motto: Kannustava yhteiskunta. Vapautta ja vastuuta.

Olen Daniel Rahman, 32-vuotias helsinkiläinen yrittäjä. Haluan viedä eduskuntaan omia arvojani, joissa työperäinen maahanmuutto on voimavara, ilmastonmuutokseen tulee hakea ratkaisuja teknologiasta, ja jossa yrittäjyys on entistä vaivattomampaa kaikille. Tavoittelen entistäkin kannustavampaa yhteiskuntaa, jossa yksilöille annetaan vapautta ja vastuuta. Äänestä minua, jos haluat nähdä eduskunnassa henkilön, joka tulee täysin politiikan ulkopuolelta ja jolla on näyttöjä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisussa start-up yrittäjänä. Tutustu lisää ajatuksiini osoitteessa www.danielrahman.com

Rydman Wille

kansanedustaja

Syntymävuosi: 1986

Puhelinnumero: 0505167651

Motto: Anna äänesi realismille

Olen 32-vuotias kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu ja valtiotieteiden maisteri. Toimin myös Helsingin kaupunginhallituksen ja Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston jäsenenä, Kemijoki Oy:n hallintoneuvoston puheenjohtajana ja Helen Oy:n hallituksen varapuheenjohtajana.

Politiikka ei ole minulle ponnahduslauta muihin tehtäviin. Olen sitoutunut yhteiskunnallisten tehtävieni hoitamiseen, enkä voisi kuvitella itselleni paremmin soveltuvaa palveluspaikkaa työssä isänmaan ja Helsingin hyväksi. Neljässä vuodessa pääsee hyvin alkuun, mutta kestävimmät tulokset tehdään pidemmällä sitoutumisella. Jatkokauden tavoittelu on minulle siksi itsestäänselvyys.

Hyvinvointipalveluita voi olla vain siellä, missä talous on vahva. Julkista taloutta on siksi hoidettava vastuullisesti, kilpailukykyämme vahvistettava ja työnteon kannustavuutta lisättävä. Maahanmuutto on pidettävä rajattuna kielteisten lieveilmiöiden estämiseksi. Vahvat panostukset sivistykseen, koulutukseen ja kulttuuriin pitävät Suomen elinvoimaisena ja turvaavat myös tulevaisuutemme menestyksen. Näillä teemoilla tulevaa vaalikautta kohden.

Sarkomaa Sari

kansanedustaja, terveydenhuollon maisteri

Syntymävuosi: 1965

Puhelinnumero: 0505113033

Motto: kaupunkilaisJÄRKI JA TUNTEET

Kaupunkipoliitikko. Aikaansaava päättäjä. Paremman arjen, Helsingin ja Suomen rakentaja. Laadukkaan koulutuksen ja kestävän talouden vauhdittaja. Kolmen lapsen äiti. Intohimoinen Itämeren suojelija ja lenkkeilijä.

Sazonov Daniel

ministerin erityisavustaja, kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1993

Puhelinnumero: 0451296812

Olen helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu, opetusministerin erityisavustaja sekä Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas. Haluan rakentaa vapaampaa, kestävämpää ja avoimempaa Suomea.

Tähänastinen tieni politiikassa on vienyt minut useisiin päättäviin pöytiin. Äänestäjien luottamuksen myötä olen päässyt näkemään ja kokemaan, miten asioita aidosti saadaan eteenpäin. Samalla olen tehnyt sinnikkäästi töitä – välillä lähes kellon ympäri – jotta omat lupaukseni eivät jäisi sanahelinäksi. Siinä olen mielestäni onnistunut, ja siksi pyydän sinulta luottamusta jatkaa tätä työtä kansanedustajana.

Vuosina 2016-2017 toimin Kokoomuksen puoluehallituksessa ja johdin Kokoomusnuoria järjestön puheenjohtajana. Tässä roolissa osallistuin myös Kokoomuksen eduskunta- ja ministeriryhmän työskentelyyn. Syksystä 2017 lähtien olen tehnyt töitä valtakunnan politiikan ytimessä opetusministerin erityisavustajana.

Kaupunkipolitiikassa keskeisin tehtäväni on kaupunginhallituksen jäsenyys. Lisäksi edustan Helsinkiä Uudenmaan maakuntavaltuustossa sekä energiayhtiö Helen Oy:n hallituksessa. Olen opiskellut tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa ja oikeustiedettä Helsingin yliopistossa, jossa viimeistelen työn ohessa graduani.

Schoultz Christer

hallitusammattilainen, startup-sijoittaja

Syntymävuosi: 1974

Puhelinnumero: 0443625078

Motto: Raittiita ajatuksia eduskuntaan

Rahoituksen-, hallitustyöskentelyn- ja startup -sijoittamisen ammattilainen joka asuu Kruununhaassa vaimon ja viiden lapsen kanssa. Heistä neljä on poikia. Toiminut kolmen pankkiiriliikeen toimitusjohtajana, useissa muissa johto- ja luottamustehtävissä. Olen perustanut ja olen osakkaana useissa yrityksissä. Liikejohtamisen lisäksi omaan erinomaisen ymmärryksen päihderiippuvuudesta oman toipumiskokemuksen ja oman lasisen lapsuuden kautta.

Vartiainen Juhana

kansanedustaja