Helsingin Kokoomuksen kuntavaaliohjelma: Yhdessä parempaa Helsinkiä
Helsinki on vauras ja kasvava kaupunki, jolla on loistava tulevaisuus. Se on Suomen ainoan metropolialueen keskus ja sykkivä sydän. Helsingin alue kasvaa ja vetää puoleensa niin elinkeinoelämän toimijoita kuin ihmisiäkin sekä kotimaasta että kansainvälisesti.
Helsinki tarjoaa mahdollisuuksia monenlaiseen elämään. Helsingissä voi elää urbaanin kivikaupungin sykkeessä, jossa elämä avautuu heti ikkunan takana tai puistomaisessa lähiössä tai pientaloalueella omakotitalon rauhassa. Meidän kokoomuslaisten mielestä on hienoa, että Helsinki tarjoaa jotain kaikille.
Helsingin kasvu ja kehittäminen tuo mukanaan myös haasteita, joita meidän on kyettävä ratkaisemaan. Investoinnit vievät kuntatalouden tiukoille ja eri alueiden turvallisuuskehitys on huolestuttava. Kokoomuksella on parhaat ratkaisut Helsingin haasteisiin.
Helsingin talous on vakaalla pohjalla. Kiinteistöveroprosentti on valtakunnallisella minimitasolla ja kuntaveroprosentti on kilpailukykyinen. Kuitenkin haasteita on. Edellisen hallituksen tekemä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on kahmaissut yli puolet vuosittaisesta kuntaverokertymästämme, antaen takaisin ainoastaan sotepalveluihin kohdennetun määräosuuden. Uudistus on heikentänyt kaupungin investointikykyä ja nyt velkaantumiskehitys on muuttunut huolestuttavaksi.
Me olemme sitoutuneet pitämään kaupungin taloudesta huolta. Vastuullisella taloudenpidolla turvataan laadukkaat palvelut tulevaisuudessakin ja mahdollistetaan kaupungin kestävä kasvu. Vain vastuullisesti hoidettu kaupunki voi olla pitkällä tähtäimellä vetovoimainen. Investointeja on kyettävä priorisoimaan ja jaksottamaan, palvelutuotannossa on vaadittava tehokkuutta. Kaupungin keräämien verojen suunnan on oltava alas-, ei ylöspäin.
Kasvua yritysmyönteisemmällä kaupungilla
Lopulta kaupungin hyvinvointi syntyy aina työstä ja yrittäjyydestä. Ilman yksityisen sektorin yrittäjyyttä ja työpaikkoja ei voida tarjota hyvinvointiyhteiskunnan palveluita. Paras tapa varmistaa se, että Helsingissä on hyvä olla, palvelut toimivat ja tulevaisuus näyttää valoisalta on se, että täällä on yrityksiä ja työtä tarjolla. Me rakennamme yritysmyönteisempää kaupunkia, joka ei hankaloita tekemistä, vaan mahdollistaa kasvun. Helsingin tulee olla yritystoiminnan mahdollistaja. Järkevien ja kaupunkiin mahtuvien investointien ei pidä kaatua kaavoituksen hitauteen tai byrokratiaan.
Työllä ja yksityisellä yrittäjyydellä on julkisten palveluiden rahoittamisen lisäksi myös itseisarvo. Kaupunkielämään kuuluu se, että ravintolat, kahvilat, elokuvateatterit ja muut palvelut sekä liikkeet ovat lähellä. Näiden yritysten ja yrittäjien elinvoimasta huolehtiminen lisääkin suoraan kaupunkilaisten hyvinvointia.
Kaupungin on vahvistettava asemaansa elinkeinotoiminnan ja yrittäjyyden keskuksena. Helsingissä tehdään tällä saralla jo paljon hyvää. Helsingissä on kasvava ja hyvinvoiva startup-klusteri ja tietotyön suuria yrityksiä, joihin hakeudutaan töihin ympäri maailman. Metropolialueella on useita korkeakouluja, joissa tehdään huippututkimusta ja tiivistä yhteistyötä yrityskentän kanssa.
Kaupungin palvelutuotannossa on toimittava tiiviisti yhdessä yksityisen sektorin kanssa. Tarjoamalla ulkomailta tuleville osaajille palveluita englanniksi tai heidän omalla äidinkielellään voimme varmistaa, että yritykset voivat luottaa työvoimaa olevan saatavilla.
Me olemme sitoutuneita myös kaupungin tekemiin ilmastotavoitteisiin. Kestävyysajattelu ja hiilineutraaliuden saavuttaminen ovat meille myös mahdollisuuksia vahvistaa kilpailukykyämme sekä saada Helsinkiin uutta työtä ja investointeja.
Tavoitteemme
- Pidetään kaupungin talous tasapainossa asettamalla katto vuosittaisille menolisäyksille.
- Kaupungin kantamien verojen suunnan on oltava ennemmin alas kuin ylöspäin.
- Varmistetaan, että kaupungissa etsitään jatkuvasti keinoja tehdä asiat taloudellisesti järkevämmin.
- Varmistetaan, ettei velkaantuminen ole liian voimakasta. Sopeutetaan tarvittaessa investointiemme tasoa, vaaditaan investoinneilta parempaa tuottoa kaupungille ja asetetaan tuottolaskelma ehdoksi investoinnin toteuttamiselle.
- Helpotetaan yritystoimintaa parantamalla yritysneuvontaa ja tukipalveluita, sujuvoittamalla lupaprosesseja, varmistamalla yrityksille olevan tarjolla tarvittavat tilat sekä infrastruktuuri ja parantamalla yritysten mahdollisuuksia osallistua hankintaprosesseihin.
- Kehitetään yrityksille tarjottavia palveluita yhden luukun periaatetta hyödyntäen.
- Nopeutetaan työnhakijoiden työllistymistä ja täydennyskoulutusta varmistamalla kunnan omien TE-palveluiden sujuva käynnistyminen.
- Kaupungin käsiin siirtyvien TE-palveluiden tulee tuntea yritysten työvoimatarpeet ja jalkautua yritysten pariin. TE-palveluiden ja ammatillisen koulutuksen välille on rakennettava yhteistyötä, joka mahdollistaa kouluttautumisen ja työhön kiinni pääsemisen yhä useammalle.
- Rakennetaan TE-palveluihin erillisiä palvelupolkuja palvelemaan erilaisia elämäntilanteita ja osaamistaustoja. Eri ikäryhmät ja eri koulutustaustoilla olevat tarvitsevat hyvin erilaisia palveluita.
- Helpotetaan maahanmuuttajien pääsyä työelämään lisäämällä kieli- ja täydennyskoulutusta.
- Jatketaan työtä kaupungin 2030 hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Varmistetaan uusien päästövähennyskeinojen kustannustehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus.
- Vauhditetaan kestävää kasvua ennakkoluulottomasti digitalisaatiota ja älyratkaisuja hyödyntämällä.
Panostetaan kouluihin ja varhaiskasvatukseen
Me kokoomuslaiset puolustamme laadukasta koulutusta ja sen vaatimia resursseja. Jokaisella helsinkiläisellä koululaisella on oikeus turvalliseen koulunkäyntiin ja laadukkaaseen opetukseen. Tavoitteemme on, että lähikoulu on hyvä koulu postinumerosta riippumatta. Helsingistä löytyvätkin koko maan parhaat peruskoulut ja lukiot, sekä erittäin monipuolinen ammatillisen koulutuksen tarjonta.
Laadukas koulutus vaatii tietysti riittävät resurssit. Kokoomuksen johdolla koulutukseen käytetäänkin vuonna 2025 lähes 360 miljoonaa euroa enemmän kuin valtuustokauden alussa vuonna 2021. Kasvua on lähes 30 prosenttia. Tämä on tullut tarpeeseen, jotta voidaan varmistaa, että kouluissa on parhaat mahdolliset edellytykset onnistua.
Haluamme torjua eriytymistä kohdistamalla kouluissa tukitoimet suoraan heihin, jotka tukea tarvitsevat. Pidetään kiinni jokaisen lapsen ansaitsemasta mahdollisuudesta käydä koulupolkua lähikoulussa ja vahvistetaan jokaisen lapsen mahdollisuutta valita esimerkiksi luonnontiede-, liikunta- tai musiikkiluokan painotus. Kannustetaan jokaista lasta hyödyntämään vahvuuksiaan. Helsingissä jokaisella lapsella pitää olla edellytykset nousta täyteen potentiaaliinsa.
Haluamme tehdä varhaiskasvatuksestamme maan parasta ja nostaa varhaiskasvatukseen osallistumista erityisesti vieraskielisten lasten osalta. Vanhempien lisäksi päiväkodin ammattikasvattajat tukevat lasta matkalla osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Meille ei ole merkitystä, järjestääkö palvelut julkinen vai yksityinen toimija. Oleellista on, että palvelut ovat laadukkaita ja kaikkien saatavilla.
Tavoitteemme
- Turvataan laadukas opetus, tarvittava koulunkäynnin tuki sekä kohtuulliset luokkakoot sitoutumalla koulutuksen rahoituksen vahvistamiseen.
- Parannetaan opetuksen monimuotoisuutta ja valinnanmahdollisuuksia turvaamalla kaupungin sopimuskouluina toimivien yksityiskoulujen asema.
- Varmistetaan jokaisen oppilaan mahdollisuus käydä lähikoulua sekä lisätään oppilaiden osallistumista painotettuun luokkamuotoiseen opetukseen, kuten luonnontiede-, taide- ja liikuntapainotteisiin luokkiin. Lähikouluperiaatteen kumoaminen tai painotettujen luokkien alasajo eivät ole hyviä tapoja torjua koulujen eriytymistä.
- Nostetaan tarveperusteisen rahoituksen määrää, jolla vahvistamme koulunkäynnin tukea lisäämällä opettajia, erityisopettajia, monikielisiä ohjaajia, koulupsykologeja ja nuorisotyöntekijöitä sekä mahdollistamme työntekijöiden palkanlisiä.
- Selkeytetään ja yhtenäisestään suomi toisena kielenä (S2) -opetuksen mittareita ja kriteereitä, jotta S2-opetukseen ei tarpeettomasti päädy hyvin suomea osaavia oppilaita. Näin tuemme maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista.
- Varmistetaan helsinkiläisille riittävä opiskelupaikkojen määrä perusopetuksessa, ammatillisessa opetuksessa ja lukio-opetuksessa kotikaupungissaan.
- Vahvistetaan mahdollisuutta elinikäisen oppimiseen pitämällä huolta vapaan sivistystyön, kuten erilaisten opistojen toimintaedellytyksistä.
- Parannetaan varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuutta palkkakehitysohjelmaa jatkamalla, työoloja parantamalla ja kansainvälisillä rekrytoinneilla.
- Turvataan päiväkotien edellytykset suomen ja ruotsin kielen opettamiseen sekä varmistetaan sopivien päiväkotipaikkojen tarjonta myös kansainvälisille perheille.
Viihtyisät, virkeät ja turvalliset asuinalueet koko Helsingissä
Helsingissä on tarjolla laajalti erilaisia kulttuurikohteita ja harrastusmahdollisuuksia. Laadukkaasti hoidettuna nämä palvelut tuovat sisältöä kaupunkilaisten arkeen ja antavat syitä asua kaupungissa. Kaikkialla kaupungissa on oltava mahdollisuus matalan kynnyksen liikunnalle ja muille harrastuksille. Kaupunginosista tulee löytyä tarpeeksi tapahtumia ja tiloja kulttuurielämyksiin. Nuorille on tarjottava kohdennetusti ajankäytön tapoja ja palveluja. Laadukkaat nuorisolle suunnatut palvelut vähentävät segregaatiota ja lisäävät olennaisella tavalla kaupungin viihtyisyyttä.
Helsingin merellisen ulottuvuuden mahdollisuuksiin ollaan kunnolla heräämässä. Helsinki on maailmankin mittakaavassa yksi harvoista metropoleista, joka avautuu avomerelle. Avomeren lisäksi Helsingillä on ainutlaatuisen hieno saaristo, jonka potentiaalia on syytä hyödyntää tulevaisuudessa vielä nykyistäkin vahvemmin.
Helsinki on viimeisten vuosien aikana kasvanut voimakkaasti. Kasvun voi odottaa vielä jatkuvan. Tämä on lähtökohtaisesti oikein positiivista. Kasvu tuo mukanaan tarpeen rakentaa uusia alueita.
Asumisen hinnan tulee pysyä kohtuullisena. Riittävä markkinaehtoinen tuotanto voittaa tehottomat ARA-ratkaisut. Perheenlisäys ei saa tarkoittaa muuttoa naapurikuntaan, vaan pientaloja pitää löytyä sitä kaipaaville myös Helsingistä.
Meille kokoomuslaisille myös rakennetun ympäristön kauneus ja viihtyisyys on erittäin tärkeää. Lähiluonto ja puistot ovat meille tärkeitä hyvinvoinnin tekijöitä, joita on suojeltava myös silloin kun täydennysrakentamisen tarpeet kasvavat. Uudisrakennukset on suunniteltava ajattoman kauniiksi ja siten aikaa hyvin kestäviksi. Kaavoittajan on mahdollistettava riittävän monipuolisen ja yllätyksellisen kaupunkiympäristön syntymistä.
Uusien alueiden suunnittelussa on voitava ottaa mukaan myös yksityiset toimijat, kuten maanomistajat ja rakennusyhtiöt. Hyvällä vuoropuhelulla voidaan varmistaa kaupungin kehittyminen kiinnostavaan suuntaan ja varmistaa rakentumisen tapahtuvan sujuvasti ja nopeasti.
Tavoitteemme
- Kaavoitetaan tarpeeksi uusia asuntoja sekä sujuvoitetaan rakennuslupaprosesseja.
- Lisätään asuntojen määrää erityisesti keskusta-alueella kiinteistöjen käyttötarkoitusta muuttamalla, ullakkorakentamisella ja rakennuksia korottamalla.
- Höllennetään lupaehtoja siten, että yritykset voivat ottaa vapaammin käyttöön jalkakäytäviä, sisäpihoja ja torialueita omia terassejaan ja muuta ulkotoimintaa varten.
- Lisätään katettujen tilojen rakentamista, jotta keskusta-alueen ympärivuotinen houkuttelevuus vahvistuu.
- Luodaan uusia pientaloalueita sekä täydennetään vanhoja alueita sopivissa määrin.
- Huomioidaan kaavoituksessa riittävät virkistys- ja liikuntamahdollisuudet, kuten lähiluonto, kaupunkivehreys, ulkokuntosalit, kuntoportaat, lenkkeily- ja hiihtoreitit, leikkipuistot sekä koirapuistot.
- Varmistetaan katujen siisteyden ja kunnossapidon resurssit ympäri vuoden.
- Parannetaan kaupunkiuudistusalueiden elinvoimaa. Edistetään vetovoimaista omistusasumista ja palvelurakentamista sekä kehitetään viihtyisyyttä, liikenneyhteyksiä, ostoskeskuksia ja harrastusmahdollisuuksia.
- Kaavoitetaan alueita tasapainoisesti välttämällä liian vuokrapainotteisia asuinalueita.
- Parannetaan merellisen yrittämisen edellytyksiä, lauttayhteyksiä, rantareittejä, laitureita, uintimahdollisuuksia, venesäilytystä sekä meren puhtaanapitoa mm. lopettamalla lumen kaataminen mereen.
- Tavoitellaan tapahtumajärjestäjien palvelemista yhden luukun periaatteella ja hyödynnetään digitaalisia toimintatapoja.
- Helpotetaan tilojen ja alueiden käyttöä tapahtumia ja kulttuuritoimintaa varten.
- Turvataan kulttuurin, liikunnan ja nuorisotoiminnan avustusten asianmukainen taso.
- Kehitetään kulttuuriavustusjärjestelmää ottamaan huomioon erilaisia toimijoita, kuten valtionosuusjärjestelmän piirissä olevia ammattilaisia sekä taiteen vapaata kenttää.
- Parannetaan Helsingin kilpailuasemaa kulttuurin ja urheilun, kongressien ja muiden suurtapahtumien isäntäkaupunkina.
- Vahvistetaan nuorten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukemalla nuorisotalojen toimintaa ympäri kaupunkia, sekä turvataan kattava ja vetovoimainen kirjastoverkosto.
Tehdään kurssin muutos liikennepolitiikassa
Kaupungin liikenteessä on huomioitava tasapuolisesti kaikki liikkumismuodot. Helsingissä on laadukas ja kattava julkinen liikenne, jonka varaan rakentuu pääosa helsinkiläisten liikenteestä. Näin tulee olemaan vastaisuudessakin.
Eri kulkumuotojen vastakkainasettelun sijaan on huolehdittava, että Helsingissä voi liikkua sujuvasti kaikilla liikennemuodoilla. Viime vuosina Helsingissä on viety läpi autoilua hankaloittavia toimia asukkaiden ja yrittäjien mielipiteistä välittämättä. Kokeilut ovat tuoneet mukanaan mittavat loppulaskut, liikenneruuhkia ja näivettäneet keskustan elinvoimaa. Sujuva liikenne ja kaikilla kulkumuodoilla saavutettava keskusta on Helsingin elinvoiman kulmakivi. Haluamme vähentää liikenteen päästöjä ja lisätä kaupungin viihtyisyyttä. Tämä on mahdollista muun muassa vauhdittamalla liikenteen sähköistymistä ja vapauttamalla katutilaa maanalaisilla kulkuväylillä.
Uusia alueita rakennettaessa niihin on turvattava riittävän hyvät liikenneyhteydet, vaikka alue ei olisi vielä täysin valmis. Näin voidaan varmistaa, että kaupunginosa ei pääse eriytymään.
Tavoitteemme
- Säilytetään Esplanadien kaksikaistaisuus sekä mahdollistetaan keskustan huoltotunnelin läpiajomahdollisuus yksityisautoilulle sekä pelastus-, huolto- ja jakeluliikenteelle.
- Pidetään Kaivokadulla auki vähintään yksi ajokaista suuntaansa, mikäli keskustan huoltotunnelia ei pystyisi hyödyntämään länsi-itä-suuntaiseen läpiajoon.
- Mahdollistetaan keskustan huoltotunnelin maanalaisiin pysäköintilaitoksiin ajaminen kaikista sisäänkäynneistä ja sijoitetaan sisäänajot kauemmaksi ydinkeskustasta.
- Torpataan jyrkästi esitykset ruuhkamaksuista, polttomoottori- ja hybridiautojen täyskielloista keskustassa, asukas- ja asiointipysäköinnin hinnan merkittävistä nostoista sekä pysäköintimahdollisuuksien karsimisesta.
- Vauhditetaan liikenteen sähköistymistä nopeuttamalla merkittävästi puutteellisen latausinfran rakentamista henkilöautoliikenteen, mutta myös logistiikkaliikenteen hyödynnettäväksi.
- Nopeutetaan tietyömaita. Asetetaan kaupungin omissa hankkeissa tietyömaan ripeys keskeiseksi tavoitteeksi. Varmistetaan, että yksityisten toimijoiden työmaat toteutuvat mahdollisimman nopeasti ja vähän häiriöitä aiheuttavasti.
- Hoidetaan HSL:n taloutta vastuullisesti. Ei siirretä joukkoliikenteen kustannuksia kestämättömästi käyttäjiltä veronmaksajille ja pidättäydytään liian suurista kuntaosuuden nostoista.
- Puututaan sähköpotkulautojen aiheuttamiin ongelmiin tulevan mikroliikenneluvan keinoin asiaa koskevan lainsäädännön valmistuttua.
Nostetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua sekä kustannustehokkuutta
Helsinki on poikkeuksellinen kaupunki Suomessa, koska täällä kaupunki vastaa myös sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista, jotka muualla kuuluvat hyvinvointialueen vastuulle. Kuitenkin tästä palvelukentästä erikoissairaanhoidon palvelut tuottaa kaikille Uudenmaan hyvinvointialueille HUS-yhtymä. Tämä erillisratkaisu on osoittautunut muuten kehnossa soteratkaisussa kohtuullisen hyvin toimivaksi. Puolustamme erillisratkaisua niin kauan kun sote toimii edellisen hallituksen kehittämien rakenteiden varassa.
Haluamme ihmiset jonoista hoitoon. Tämä on oikein verorahojen vastineeksi, mutta hoidon lykkääminen tulee kalliiksi myös palvelun tuottajille. Laadukkaat palvelut tulee olla saatavilla kaiken ikäisille.
Uudet toimintatavat voivat palvella ihmistä paremmin ja joustavammin, tuoden samalla säästöjä sotemenoihin. Uudella teknologialla ja digipalveluilla voidaan esimerkiksi yhä useammin tuoda palvelut potilaan luokse sen sijaan että potilaan tulisi siirtyä palvelun vuoksi. Suhtaudummekin positiivisesti uusiin toimintamalleihin ja palveluratkaisuihin. Toki ihmisen kohtaamisen merkitystä ei tule unohtaa. Lopputulos on tasapainoa perinteisen ihmisen kohtaamisen ja modernin teknologian välillä.
Puolustamme soten monituottajuutta. Potilaan kannalta ei ole oleellista, tuottaako palvelun julkinen vai yksityinen toimija, vaan onko että hoito on laadukasta ja saatavilla. Monituottajamallilla saamme palveluihin joustoa, tehokkuutta ja innovaatioita.
Tahdomme myös nostaa hoidon jatkuvuutta. Kukaan ei halua terveyden reistailleissa joutua kertomaan ongelmiansa aina uudelleen ja uudelleen eri lääkäreille.
Sote-talouteemme kohdistuu menopaineita. Helsinkiläiset vanhenevat ja tarvitsevat lisää palveluita. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus heikensi palveluiden rahoitusta ja siirsi siitä päätäntävallan valtiolle. Helsingin etuja on valvottava aktiivisesti rahoitusmallia kehitettäessä ja kansallisia palveluverkkoon tai palvelutasoon kohdistuvia päätöksiä tehdessä.
Tavoitteemme
- Varmistetaan sujuva hoitoonpääsy. Kiireellisissä tilanteissa hoitoa pitää saada jatkossakin heti tai viimeistään seuraavana päivänä.
- Otetaan perusterveydenhuollossa käyttöön omalääkärimalliin pohjautuvia ratkaisuja erityisesti paljon palveluita tarvitseville sekä monisairaille henkilöille parantamaan hoidon jatkuvuutta, laatua ja kustannustehokkuutta. Tavoitellaan pidemmällä aikavälillä yhtenä osaratkaisuna ammatinharjoittajamallia, jossa lääkärit toimivat yrittäjinä ja vastaavat sovitusta väestöstä. Näin lisäämme palvelutarjonnan joustavuutta, palveluiden kustannustehokkuutta ja alan vetovoimaa.
- Turvataan toimiva lastensuojelu, jalkautuva nuorisotyö sekä päihdepalvelut ja pidetään huolta yhteiskunnan kaikkein heikoimmassa asemassa olevista.
- Varmistetaan mielenterveyspalveluiden saatavuus sekä toimiva hoitoketju. Turvataan Helsingin oman terapiatakuun resurssit ja jatketaan sen kehitystä.
- Varmistetaan nopea ja sujuva yhteys terveyspalveluihin. Tämä vaatii mm. Maisa-palvelun kehittämistä, digitaalisen palvelulupauksen toteuttamista ja takaisinsoiton sujuvuutta.
- Hyödynnetään yksityisiä palveluntarjoajia palvelutuotannossa. Monituottajamallilla voimme varmistaa asiakkaille parhaat mahdolliset palvelut.
- Jatketaan toimenpideohjelmaa asunnottomuuden poistamiseksi.
- Jatketaan Helsingin edunvalvontaa valtion suuntaan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden riittävän rahoituksen varmistamiseksi.
- Varmistetaan HUS:n erikoissairaanhoidon riittävä rahoitus neuvottelemalla kestävä ratkaisu kuntayhtymän muiden omistajien kanssa.
- Pidetään sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden talous tasapainossa.
- Tekemistä tehostamalla ja järkevöittämällä varmistamme, että säästöpaineista huolimatta palveluiden taso ei laske vaan jopa paranee. Tehostaminen voi tarkoittaa sitä, että kaavamaisten hoitotakuuaikojen tai hoitajamitoitusten sijaan hoitoa annetaan oikea-aikaisesti ja oikealla tasolla kussakin yksittäistilanteessa.