Kokoomuslaiset kymp-lautakunnan jäsenet: Aikalisä olisi ollut tarpeen Esplanadien kokeilussa
Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli Esplanadien katuihin liittyvää kokeilua eilisessä (15.11.) kokouksessaan. Lautakunta päätti lopulta äänestyksen jälkeen hyväksyä ensi kesänä alkavan kokeilun, jossa Pohjois- ja Eteläesplanadi muutetaan yksikaistaisiksi osana kävelykeskustan laajentamisen tavoitetta.
Kokoomuslaiset lautakunnan jäsenet vastustivat kokeilun aloittamista, etenkin ennen ensi vuonna koittavaa laajempaa ydinkeskustan suunnitelman päivittämistä.
Kokoomuksen Jenni Pajunen teki kokouksen aikana seuraavan palautusesityksen:
”Palautetaan Esplanadien ja niihin liittyvien katujen kokeilu valmisteluun niin, että se käsitellään ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisen jälkeen (arviolta aikaisintaan vuoden 2023 syksyllä).
Liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelussa Esplanadien osalta lähtökohdaksi otetaan jalankulku- ja oleskelualueiden lisääminen hyödyntämällä nykyistä pysäköintikaistaa.
Muutoksissa Helsingin keskustan saavutettavuus ei saa heikentyä. Suunnittelussa tulee huomioida tulevat katutyöt kantakaupungin muilla keskeisillä ajoväylillä mm. Hakaniemessä ja Mannerheimintiellä. Lisäksi valmistelussa on varmistettava, että kokeilusta ei aiheudu häiriötä Helsingin Sataman toimintaan, siinä osallistetaan ydinkeskustan asukkaita, yrittäjiä ja tontinomistajia ja otetaan huomioon Hämeentien liikenteen muutoksien vaikutuksista 2023 aikana valmistuva selvitys.
Kesällä 2023 voidaan Esplanadien oleskelukäyttöä lisätä lisäämällä parklet-terassien määrää.”
Palautusesitys hävisi äänestyksen äänin 5–8.
Kokoomuksen kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet ovat pettyneitä kokeilun aloittamiseen ilman alueen yrittäjien ja muiden toimijoiden riittävää osallistamista. Kokoomuksessa ollaan huolissaan myös ydinkeskustan saavutettavuudesta ja läpiajoliikenteen sujuvuudesta, kun keskusta-alueella käynnistyy pian useita samanaikaisia suuria väylähankkeita.
”Palautusesityksemme tavoitteena oli ottaa aikalisä tämän merkittävän liikennekokeilun aloittamiseen. Samalla olisi ollut mahdollista – osana ensi vuonna lautakuntaan tulevan laajemman liikennesuunnitelman valmistelua – selvittää tarkemmin kokeilun vaikutuksia eri toimijoihin sekä ydinkeskustan saavutettavuuteen kokonaisuudessaan. Lautakunnasta ei kuitenkaan löytynyt tähän tahtoa”, kuvaa kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtajana toimiva Risto Rautava.
Kokoomuksen edustajat painottavat, että Helsingin keskustan saavutettavuutta ja viihtyisyyttä tulee määrätietoisesti edistää, mutta Esplanadien kaventaminen on siihen väärä keino.
Kokoomuslaiset jäsenet kaupunkiympäristölautakunnassa
Risto Rautava, varapuheenjohtaja
Jenni Pajunen
Atte Kaleva
Otto Meri